פסיכומטרי וחרדת בחינות

פסיכומטרי וחרדת בחינות

"מה?? מבחן פסיכומטרי?? כל העתיד שלי תלוי בו!!! ואם אני לא אצליח בפסיכומטרי, אז יצחקו עליי, ולא יקבלו אותי ללימודים אקדמאים, ואני לא אמצא עבודה, ובסוף אני אהיה מנקת רחובות, ו…. אוף, כל העתיד שלי הלך!!! מה לעשות??"

אם ככה נשמעתם כשחשבתם לראשונה על מבחן פסיכומטרי, כנראה שגם אתם, כמו חלק מהתלמידים, סובלים מחרדת בחינות.

חרדת בחינות היא תופעה הקיימת אצל כ-15% מהתלמידים והסטודנטים הנמצאים לקראת מבחן. הם מתקשים להתמודד איתו, ועם הלחץ שהוא יוצר. אבל רגע, לחץ הוא לא הבכרח דבר רע. כמו כל דבר בחיים, גם לחץ הוא דבר טוב כשהוא מגיע במידה. למה הכוונה? קצת לחץ יגרום לעלייה בדריכות ובריכוז, ויניע אתכם לבצע פעולות לקידום הצלחתכם במבחן פסיכומטרי. במצב כזה, יכולת קליטת החומר שלכם תתחדד, ותפיקו יותר מהכנה לפסיכומטרי. הבעיה היא שאצל הסובלים מחרדת בחינות, הלחץ והמתח לא מגיעים בצורה מתונה, אלא במנה כפולה ומכופלת מהרצוי.

אז איך באה לידי ביטוי חרדת בחינות בפסיכומטרי? מה עושים כדי לטפל בזה? את כל התשובות לשאלות, תמצאו בהמשך המאמר.

מהם הגורמים להיווצרות חרדת בחינות בפסיכומטרי?

אתם בטח יכולים לנחש אילו גורמים משפיעים על תלמידים במבחן פסיכומטרי- לא חסרים כאלו… המבחן הפסיכומטרי הוא מבחן משמעותי ומכריע, שכן ציונו הוא זה שיזכה אתכם בכרטיס כניסה ללימודים אקדמאים, וציון נמוך במבחן פסיכומטרי עלול למנוע מכם את הקבלה ללימודים שאתם רוצים. בנוסף, אין זה סוד שלאפקט הזמן במבחן פסיכומטרי יש חשיבות רבה בהצלחתכם. המבחן מבוסס על זריזות, בין היתר, ויכולת התמודדות מהירה עם השאלות השונות.

פחד מכישלון גם הוא רודף נבחנים רבים, שכן עבור חלק מאיתנו ציון מבחן פסיכומטרי נתפס כמעין "סמל סטטוס", והם מרגישים שהם לא רוצים לאכזב את הסובבים אותם. מחשבה זו היא כמובן שלילית ורצוי לסלקה מייד, שכן היא עלולה לעלות לכם בציון שלכם.

דבר נוסף וחשוב לא פחות הוא שמתכונת מבחן הפסיכומטרי היא חדשה לכולם. זהו אינו מבחן שדומה לבגרויות, בחנים בכיתה או מבחנים מכריעים אחרים. הוא מכיל חומר ושאלות רבות, ובנוי על זמן מועט מאוד. חוסר היכרות עם הבחינה ומרכיביה מביא איתו לעיתים לחץ וחרדה מיותרים, שהיו יכולים להימנע על ידי קריאה והבנה מעמיקה יותר של מבנה המבחן הפסיכומטרי, והדרישות מכם כנבחנים.

מהם הסימפטומים של חרדת בחינות בפסיכומטרי?

חרדת בחינות באה לידי ביטוי בצורות רבות במבחן פסיכומטרי, ובמשך ההכנה אליו. הסובלים מחרדת בחינות יידחו את ההרשמה למבחן פסיכומטרי ולקורס הכנה לפסיכומטרי, וימנעו מעשיית צעדים לכיוון המבחן, ולהתמודדות איתו. בנוסף, אם הם כבר אזרו כוח ונרשמו, הסובלים מחרדת בחינות יתקשו בהתכוננות אפקטיבית לפסיכומטרי. הם ינדדו למחשבות על כמה שהמבחן מכריע, ושהם חייבים (אבל פשוט ח-י-י-ב-י-ם) להצליח בו.

עם התקרבות מועד המבחן הפסיכומטרי, יתקרבו גם מחשבות מלחיצות על המבחן. הדבר מתבטא בחוסר שקט, לחץ רב, חוסר שינה ומחשבות שנתונות אך ורק לתרחישים הגרועים, בהם לא מצליחים בפסיכומטרי ו"נכשלים". אגב, המילה "נכשלים" היא בגרשיים משום שאין באמת אפשרות להיכשל במבחן פסיכומטרי. במקרה הכי גרוע, לא תקבלו את הציון אליו שאפתם.

חרדת בחינות מתבטאת לא רק בתחום הנפשי, אלא גם בתחום הפיזי. הסובלים מחרדת בחינות מרגישים (לרוב לקראת או במהלך מבחן) לחץ בחזה, כאבי בטן, דפיקות לב חזקות, הזעה ועוד. לעיתים, במהלך המבחן, הם חווים בלאק-אאוט ושוכחים את החומר שלמדו. 

אז איך מטפלים בחרדת בחינות בפסיכומטרי?

ממה שכבר קראתם, בטח הספקתם להבין שחרדת בחינות היא לא פיקניק. חרדת בחינות בהחלט עלולה להשפיע לרעה על המבחן הפסיכומטרי, ואף לפגוע לכם רבות בציון. אז מה עושים? איך אתם יכולים לגרום לעצמכם להירגע ולטפל בחרדת בחינות בפסיכומטרי?

  • מודעות- לדעתי, זהו הטיפול החשוב ביותר בחרדת בחינות. ללא מודעות לכך שאתם סובלים מחרדת בחינות, לא תוכלו אפילו להתחיל ולטפל בעצמכם. מודעות היא השלב הראשון בטיפול בבעיה, ויכולה לעזור לכם רבות בהתמודדות עם הלחץ שכרוך בפסיכומטרי.
  • לוח זמנים קבוע מראש- אם אתם לומדים לפסיכומטרי עם קורס הכנה, אז תלו לכם את לו"ז הקורס במקום אסטרטגי (כמו מעל שולחן הכתיבה לדוגמא). אם לא, הכינו לכם לו"ז מסודר ומתוכנן. בניית לו"ז מאורגן תסדר לכם את המחשבות ותרגיע אתכם. כך לא תרגישו שאתם לא מספיקים ללמוד הכל, ותהיו בטוחים שתפיקו את המירב מהזמן הנתון לכם עד המבחן הפסיכומטרי.
  • למידת המבחן- כמו שכבר אמרתי, הרבה לחץ מיותר תווסף לכם מפאת חוסר היכרות עם מתכונת ומבנה המבחן הפסיכומטרי. לכן חשוב שתלמדו ותחקרו כל מה שיש לדעת על המבחן, המבנה, סוגי השאלות וכדומה.
  • הפסקות- אם אתם מרגישים שהמחשבות השליליות מתחילות להתגנב אל ראשכם במהלך הלמידה לפסיכומטרי, עשו הפסקה להתרעננות והפגת המתחים. צאו מהבית, היפגשו עם חברים ועסקו בדברים שאינם קשורים למבחן פסיכומטרי (אבל כמובן שימו לב שאתם לא לוקחים יותר מדי הפסקות, או שלא תעמדו בלו"ז שלכם…).
  • חשיבה חיובית וסילוק המחשבות הרעות- מכירים את הסיסמא "תחשוב חיובי, יהיה חיובי"? אז היא נכונה גם (ובעיקר) עבור מבחן פסיכומטרי. אם תסלקו את המחשבות השליליות, ותתעסקו בחשיבה אופטימית- תראו מהר מאוד איך דברים מתחילים להסתדר.
  • טיפול בחרדת בחינות- יש כל מיני טיפולים פיזיים שנמצאו יעילים עבור חרדת בחינות והפגת מתחים- דיקור סיני, שיאצו, רפלקסולוגיה ועוד. כל זה טוב ויפה, אבל אני מזכירה לכם- אף מדקר או רפלקסולוג לא יעלים לכם את חרדת הבחינות שלכם- בסופו של דבר זה תלוי בכם.

מלאו את פרטיכם וקבלו מידע בנושא פסיכומטרי:

השם שלך (חובה)

נושא

מעוניין בקורס פסיכומטרי
 קבוצתי פרטי 1x1 ללקויי למידה למועמדים לרפואה נפרד לנשים וגברים אחר

מספר טלפון (חובה)

No related posts.

אודות העורך